v externej časti maturitnej skúšky
v školskom roku 2011/2012
Sumár výsledkov v EČ MS 2012
EČ MS 2012 | |||||||||||||||||
Testovaný predmet | SJL | MJL | SJSL | UJL | MAT | AJB1 | AJB2 | NJB1 | NJB2 | RJB1 | RJB2 | FJB1 | FJB2 | ŠJB1 | ŠJB2 | TJB1 | TJB2 |
Národný priemer | 59,1 | 69,3 | 58,1 | 69,1 | 50,8 | 48,4 | 55,4 | 42,9 | 44,7 | 53,5 | 43,3 | 32,2 | 61,9 | 44,7 | 56,7 | 83,3 | 76,2 |
Štandardná odchýlka | 14,7 % | 14,1 % | 15,5 % | 9,9 % | 18,9 % | 17,6 % | 17,7 % | 17,1 % | 21,4 % | 16,5 % | 20,1 % | 15,4 % | 17,8 % | 6,1 % | 14,9 % | 9,7 % | 12,6% |
Počet žiakov | 56 501 | 2 229 | 2 232 | 53 | 8 753 | 26 332 | 15 651 | 10 550 | 2 304 | 1 409 | 293 | 78 | 59 | 6 | 27 | 6 | 5 |
Obsah tabuliek
V tabuľkách uvádzame výsledky škôl v EČ MS 2012 z jednotlivých predmetov.
V riadku každej školy sú okrem základných informácií o škole uvedené tieto údaje:
- N - počet žiakov testovaných z daného predmetu,
- N/ZZ - počet žiakov so zdravotným znevýhodnením testovaných z daného predmetu,
- PZŠ - priemerná známka školy v danom predmete,
- PÚŠ - priemerná úspešnosť školy v testovaní v danom predmete (hodnoty sú uvedené v %),
- RNP - rozdiel priemernej úspešnosti školy oproti národnému priemeru v danom predmete,
- Sig. - vecná signifikancia rozdielu priemernej úspešnosti školy oproti národnému priemeru v danom predmete ako miera tohto rozdielu
- PŠ - percentil školy v danom premete (hodnoty sú uvedené v %).
Vysvetlivky k uvádzaným údajom
- Počet žiakov definujeme ako počet všetkých žiakov školy, ktorí sa zúčastnili testovania v danom predmete.
- Počet žiakov so zdravotným znevýhodnením definujeme ako počet všetkých žiakov so zdravotným znevýhodnením danej školy, ktorí sa zúčastnili testovania v danom predmete.
- Priemernú známku školy definujeme ako aritmetický priemer známok z daného predmetu, ktoré žiaci uviedli na odpoveďových hárkoch v danom testovaní. Žiaci uvádzali známku z testovaného premetu na polročnom vysvedčení v tomto školskom roku.
- Priemernú úspešnosť školy (v %) definujeme ako priemer úspešností všetkých testovaných žiakov danej školy v danom predmete a vypočíta sa podľa vzorca
- n ... počet žiakov, xi ... úspešnosť i-teho žiaka (úspešnosť žiaka definujeme ako percentuálny podiel bodov získaných za položky, na ktoré žiak správne odpovedal z maximálneho počtu bodov).
- Rozdiel od národného priemeru vypočítame odčítaním hodnoty národného priemeru od priemernej úspešnosti školy v danom predmete/teste. Kladná hodnota znamená, že priemerná úspešnosť školy je vyššia ako národný priemer. Záporná hodnota znamená, že priemerná úspešnosť školy je nižšia ako národný priemer.
- Vecná signifikancia rozdielu oproti národnému priemeru informuje o významnosti rozdielu oproti národnému priemeru podľa nasledujúcej tabuľky.
- Ak je absolútna hodnota vecnej signifikancie menšia alebo rovná 0,20, rozdiel priemernej úspešnosti školy od národného priemeru považujeme za veľmi mierny alebo zanedbateľný.
- Percentil školy (v %) vyjadruje umiestnenie školy v rámci všetkých škôl, na ktorých prebehlo testovanie v danom predmete. Percentil vyjadruje, aké percento škôl dosiahlo horší výsledok ako porovnávaná škola. Napríklad, ak sa škola umiestnila na 90. percentile, jej výsledok interpretujeme tak, že 90 % škôl získalo horší výsledok v danom teste.
Vecná signifikancia rozdielu | Miera |
< 0,21; 0,30 > | mierny rozdiel |
< 0,31; 0,50 > | stredný rozdiel |
< 0,51; 1 > | silný rozdiel |
Poznámka:
Premenné rozdiel od národného priemeru, vecná signifikancia rozdielu oproti národnému priemeru a percentil školy sú uvádzané iba v testovaniach, ktorých sa zúčastnilo viac ako 1 000 žiakov a iba tým školám, v ktorých sa zúčastnilo testovania v danom predmete viac ako 20 žiakov.
Prípadné porovnávanie výkonov škôl je potrebné interpretovať veľmi opatrne, keďže uvedené parametre sú citlivé na veľkosť školy, rozptyl a ďalšie štatistické charakteristiky. Vzťah dosiahnutej úspešnosti v externom testovaní a školskej klasifikácie vo vzťahu ku žiakovi a škole bude predmetom ďalších analýz.